یک مطالعه ی جدید نشان داد که گوشت قرمز بدون چربی می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف شود

4مه 2021- اگرچه گوشت قرمز شهرت بدی دارد اما محققان می گویند لذت بردن از آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل امکان پذیر است.

یک تیم از وزارت کشاورزی ایالات متحده در تحقیق اخیر نشان دادند که به رژیم مدیترانه ای غنی از میوه، سبزیجات و آجیل می توان مقادیر کمی گوشت قرمز بدون چربی اضافه نمود، این میزان مصرف گوشت قرمز بدون چربی به قلب افراد آسیبی وارد نمی کند.

آنها شواهدی یافتند که نشان می دهد پیروی از این روش در واقع می تواند به کاهش عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند کلسترول بالا کمک کند.

دکتر جنیفر فلمینگ، استادیار تغذیه در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، گفت: هنگامی که شما یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف می کنید که اساس آن بر میوه ها، سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی بنا شده باشد، به شما اجازه ی مصرف مقدار متوسطی از ​​سایر غذاها مانند گوشت گاو بدون چربی را می دهد.هنوز مواد مغذی مهمی در گوشت گاو وجود دارد که می توانید با خوردن برش های بدون چربی از گوشت ناحیه ی کمر، یا گوشت گوساله که تا 93 درصد فاقد چربی باشد، از آنها بهره مند شوید.

تحقیقات قبلی ارتباط بین خوردن گوشت قرمز و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی را نشان داده است. اما آنچه قبلاً روشن نشده است این است که آیا خوردن گوشت قرمز باعث آسیب به قلب و عروق می شود یا رژیم غذایی و سبک زندگی که فرد ممکن است در کنار عادات گوشت خواری خود داشته باشد، به قلب و عروق او آسیب وارد می کند.

محقق برجسته، دکتر دیوید بائر، از وزارت کشاورزی ایالات متحده ، گفت: این مطالعه اهمیت قرار دادن گوشت گاو بدون چربی را در یک رژیم غذایی مدیترانه ای نشان می دهد که می تواند فوایدی برای قلب داشته باشد.

دکتر فلمینگ گفت: رژیم غذایی مدیترانه ای به طور سنتی حاوی مقادیر کمی گوشت قرمز است. اما، با دانستن اینکه بسیاری از افراد از خوردن گوشت قرمز لذت می برند، ما می خواستیم بررسی کنیم که چگونه ترکیب گوشت گاو بدون چربی و رژیم غذایی مدیترانه ای بر نشانگرهای خطر قلب و عروق تأثیر می گذارد.

در این آزمایش از 59 نفر خواسته شد که در طی 4 هفته، هر هفته یک رژیم غذایی متفاوت داشته باشند. در پایان آزمایش هر رژیم، از آنها یک نمونه خون برای تجزیه و تحلیل گرفته شد.

سه مورد از چهار رژیم غذایی حاوی مقادیر مختلفی از گوشت گاو بدون چربی یا بسیار کم چرب بود و هر سه دوره از رژیم مدیترانه ای شامل روغن زیتون و سه تا شش وعده میوه و شش وعده یا بیشتر سبزیجات در طول روز بود.

دکتر فلمینگ گفت: مطالعه ما کمک کرد تا مزایای مرتبط با الگوی غذای سالم مدیترانه ای که تعادل و تنوع در آن حفظ شده است و شامل اجزای غنی از مواد مغذی است، و می تواند شامل مقادیر کم تا متوسطی از ​​گوشت گاو بدون چربی باشد، را نشان دهیم.

یافته های این مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/may/study-finds-lean-red-meat-can-be-consumed-as-part-of-a-healthy-diet.html